Jan en Lilian in Afrika deel 2

21 januari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Toch nog wel even druk, zo vlak voor we weggaan. We zijn ook ruim 3 weken weg, dus er moet gewoon van alles mee. Net gearriveerd in Hotel Ibis op Schiphol, helemaal ingericht op reizigers. Ontbijt vanaf 4 uur (!) en er rijdt af en aan een shuttlebus naar de vertrekhal. Vroeg op morgen, we vliegen om 10.10 en moeten 3 uur van te voren aanwezig zijn. Geeft niks, misschien morgenmiddag een tukje in het vliegtuig.
We hebben er zin in!

De laatste voorbereidingen voor de reis, alle papieren op tafel.

DSC01922

Naar Afrika? Prima, maar ik ga mee!

DSC01920 DSC01921

Helaas, Layka moest mee in de auto, gelukkig niet naar de dierenarts, maar naar Jubbega.

DSC01928

Daar is kattenpension Luxor, een mooi verblijf met buitenrennen en heerlijke manden en veel speelgoed.

DSC01927DSC01926

DSC01924

Ibis Hotel, helemaal op de reizigers ingesteld, ontbijt vanaf 4 uur in de morgen. En Volendammer kostuums waar je mee op de foto kunt. Je zou wel helemaal gek zijn om jezelf zo voor schut te zetten, toch?!

DSC01930

De nieuwe reisgenoot, lekkere spannende pil van Ken Follett, weer een paar uurtjes om op die lange vlucht.

DSC01932

En de gehaakte teckel die ik van Bas heb gekregen, hij zit op mijn tas en als ik in een restaurant of zo vraag of de hond mee mag, krijg ik leuke paniekerige reacties.

DSC01933

Midden in de nacht  aangekomen op Cape Town Airport, die wijnvaten beloven in ieder geval veel goeds.

DSC01936

De buitenkant van ons hotel, erg goed hotel, mooie kamer, leuke ligging. Elke dag een grote Afrikaanse markt voor de deur, ik heb al een adres gevonden om de felbegeerde JuJuhat te kopen, google maar even wat het zijn.

DSC01937

Afrikaanse markt voor de deur.

DSC01940

Temidden van de nieuwbouw een oude kerk, vreemd gezicht.

DSC01943DSC01947\

De Tafelberg gezien vanuit het dakterras.

DSC01948

Club in Longstreet, daar zitten we vlakbij, heel levendig (lees: Herrie!) in de nacht, maar onze kamer is gelukkig heel goed geïsoleerd. Overdag een hele leuke buurt, maar het wordt sterk afgeraden er later op de avond nog rond te gaan lopen. Dat doen we dus niet.

DSC01951

De fameuze Waterfront, een boottochtje gemaakt. Veel aalscholvers en zeehonden, het zijn net poezen, ze liggen heerlijk te luieren in het zonnetje. Prachtig weer, strakblauw en heerlijke temperatuur.

DSC01952DSC01957

Sokkenkraampje in Longstreet, men verkoopt: Toe Porn!

DSC01964

Die heerlijke Foodmarket in de Waterfront, zo lekker, alles vers en met grote lol en liefde gemaakt, wat een sfeer. Jammer dat een mens geen 7 magen heeft, je zou alles wel willen proberen. Na een heerlijke houtoven pizza van een lekkere cappuccino genieten.

DSC01969DSC01967DSC02015

-.-

Terwijl Jan zelf even rondliep om wat foto's te maken, ben ik naar de expositie over het beroemde Terra Cotta leger in de Waterfront geweest. Prachtig gedaan, schitterende replica's. Paarden, strijdwagens en heel veel beelden van krijgers, elk met hun eigen gelaatsuitdrukking. Heel erg mooi, ik hoef nu niet meer naar China, het kan van de Bucket list.

IMG_1847 IMG_1850 IMG_1853

-.-

Gisteravond naar een restaurant vakbij het hotel gelopen, heerlijk Japans gegeten.Echt de verwende toeristen uithangen, we beseffen heel wel hoe goed wij het hebben. Op de terugweg naar het hotel was de sfeer al helemaal aan het veranderen, weinig toeristen en veel dronken/drugsgebruikende mensen op straat. Overal vrouwen die zich aanbieden, je weet dat het zo gaat in zo'n grote stad. En een armoede die wij gelukkig in ons mooie land niet kennen. Vlakbij het hotel twee jonge vrouwen in een portiek, prostituees. Achter ze, op de grond op een stuk karton lag een klein meisje te slapen, waarschijnlijk het dochtertje van 1 van de twee. Een klap in je gezicht, je kunt er niks aan veranderen, maar vreselijk om te zien. In geen enkel land of cultuur zou zoiets moeten voorkomen, toch? We tellen onze zegeningen dat we in ons land wonen, waar gemopperd wordt terwijl we het zo goed hebben.

We kunnen soms slecht op internet, dus geen bericht is altijd goed bericht. We gaan weer op pad, er staat van alles op de agenda, zoveel te zien en doen. En, ook opvallend, hoe armer de mensen, des te vriendelijker en vrolijker, hoe beter ze het hebben hoe knorriger....

-.-

's Ochtends vroeg in de buurt van het hotel, dansen en zingen.En zo soepel en zulke mooie mensen; we zijn wel een stel stijve 'bleekscheten...'

DSC01971

Long Street (om de hoek van het hotel), allemaal verschillende bouwstijlen en oud en nieuw lukraak door elkaar, leuk om te zien.

DSC01994DSC01979

Tiger's Milk, met de ouderwetse veranda, we hebben er tussen de middag gegeten, beetje alternatieve zaak.

Een tijdje door deze buurt gelopen, een wat oudere, alternatieve wijk, leuke winkeltjes, veel tweedehands spulletjes. Het weer (sorry mensen, we weten hoe het thuis is...) is heerlijk, tegen de 30 graden, strakblauwe lucht, maar steeds een lekker briesje erbij.

De beroemde Tafelberg is van bijna elk punt in Kaapstad goed te zien, hij is elk uur anders, soms met veel mist en wolken, dan weer helemaal 'kaal' Gisteren gingen de Cable Cars niet naar boven, teveel wind, dan is het gevaarlijk. Er is geen tijdsverschil met Nederland, een uurtje, maar dat komt omdat wij nu wintertijd hebben. Het voordeel is dat je niet 'verreist' bent en gewoon in je eigen ritme blijft. Voor het hotel is een leuke Afrikaanse markt, elke dag wordt hij opnieuw opgezet en in de avond weer afgebroken. We kunnen ook buiten ontbijten, met uitzicht op de bedrijvigheid van de markt.

DSC01995DSC01996

DSC01997DSC02003

DSC02000DSC02009

DSC02004DSC02010

-.-

Bantry Bay, wit zand en blauwe zee, gisteren zijn de foto's genomen, vandaag is het veel drukker, zaterdag, dus veel mensen zijn vrij en maken er met hun kinderen een dagje van.

DSC02013DSC02014

-.-

Een gekke combinatie van cafe, lunchrestaurant en klassieke auto's, heel mooi opgeknapt. Jan heeft zijn keuze al gemaakt, een klassieke Porsche....

DSC01991DSC01986

DSC01989DSC01983

-.-

Heerlijk weer dus, veel humor, bij een bar staat een bord met: Free Sunshine with every beer, kunnen ze hier makkelijk zeggen! Eten en drinken is erg lekker en heel goedkoop, zoals alles hier voor ons. Een leuk 3 kamer appartement in Kaapstad kost zo'n 50.000 euro! En winkels met echt schitterende meubels, alles om tafel te dekken, kunst, ik kijk mijn ogen uit. Zo'n appartement zou ik wel weten in te richten met de spullen van hier. Morgen halen we de huurauto op en rijden naar Stellenbosch, maar 50 km. van Kaapstad. We logeren in Hotel de Oude Werf, ben benieuwd.

-.-

Hotel Inn on the Square in Kaapstad was een wat ouder hotel, dit ook. Dus met veel sfeer. De voorzijde en de hal in koloniale stijl, de kamers zijn wel modern en heel mooi en comfortabel. Een gigagroot bed en fijne badkamer, geen luxe met dit warme weer.

DSC02031DSC02018DSC02020DSC02025

DSC02040DSC02026

Gistermiddag dacht ik een verkoelende duik te nemen, dat kun je wel zeggen! Dit is geen blije lach, maar een versteende grimas, het water is echt ijskoud. Maar ja, daarna was ik wel even helemaal afgekoeld. Het gaat hier langzaam maar zeker naar de 35 zelfs 40 graden.....

DSC02023

Er zijn veel galeries in Stellenbosch, ene Victor da Silva maakt prachtige bronzen beelden van cheeta's in actie, ze kunnen 120 km per uur rennen, voor enkele minuten althans. Het zijn dieren van een adembenemende schoonheid, de echte dan...!

DSC02032DSC02043

Door de hele plaats staan en hangen kunstwerken, er is ook een wandelroute die je kunt volgen om alles te zien.

En lieve vriendinnen die gek zijn van chocolade, wat een idee, je bestelt een heerlijke koffie, die je in een prachtige binnentuin kunt opdrinken onder de bomen in de schaduw. Erbij neem je dan twee overheerlijke bonbons, allemaal handgemaakt, keuze uit meer dan 60 verschillende soorten. Dit alles voor nog geen 2 euro. Het kiezen is een kwelling.

DSC02041

-.-

Maandagmiddag twee uur: 'Ons is naar een Wijnproeverij wees!' Een privé tour met een aardige gids. We hebben 'hik' drie wijnboerderijen bezocht 'hips' en 15 verschillende wijnen geproefd, ook champagnes 'blurp'...

DSC02044DSC02049

IMG_1883DSC02075

Echt even afzien, maar ja, je moet er wat voor over hebben*. Rond half 6 werden we weer lichtelijk scheef afgezet bij het hotel. De wijnboerderijen liggen in een prachtig landschap, omringd door schitterende tuinen. Wat een rust en schoonheid. De oogst is heel vroeg dit jaar, 1 boerderij gaat volgende week oogsten, de andere twee over twee weken, het komt door het warme weer, ze kunnen niet langer wachten met de oogst.

*Helaas is het de bedoeling dat je na een slokje de wijn weer weggooit, soms wel erg moeilijk. Na een hele middag 'proeven' willen we straks wel een gewoon glas ook helemaal leegdrinken.

DSC02052

De tweede wijnboerderij, Muratie, betekent moeras, was nog heel authentiek, de excentrieke voor-vorige eigenaresse had in haar testament gezet dat er niets verandert mocht worden, dus zelfs de spinnenwebben hangen er nog zo bij. Brrr...je moet er niet aan denken hoeveel spinnen uit al die eitjes kruipen. Niks voor jou, Hilde!

DSC02058DSC02059DSC02066DSC02061

De tot op de draad versleten stoel waar de oude Jackson, een Jack Russell meestal op ligt te slapen. Het venijnige dier bijt iedereen die denkt hem te kunnen aaien. Toen wij er waren lag hij ergens anders te knorren.

DSC02060

Links de oude eigenaresse die nog steeds vanuit haar graf de gang van zaken bepaald. Rechts twee portretten van de hand van haar zoon, wijnboer en schilder. Rechts is zijn vrouw, de ondeugende dame links zijn maitresse, Amber, hij heeft zelfs een heerlijke zoete dessertwijn naar zijn Amber genoemd. Die heb ik, 'hik hik', ook geproefd. Zo lekker.

DSC02062DSC02067DSC02068

Kunstenaar en wijnboer, ook nog schuinsmarcheerder, wat een gouden combinatie.

DSC02069

De laatste wijnboerderij, l'Avenir, schitterend gelegen. Jan strekt even de witte wijnbenen. Het lijkt een bedrijf dat alles nog op de oude manier doet, met eikenhouten vaten e.d. Maar tijdens de rondleiding zagen we de grote roestvrijstalen containers waarin anno 2017 de wijn wordt gemaakt. Het is een computergestuurd bedrijf met de modernste technologie. Maar wijn maken kan toch nooit zonder de bemoeienis van mensen die er hun ziel en zaligheid in leggen, dat is een gegeven.

IMG_1887DSC02077

DSC02078DSC02079

DSC02080DSC02082

Ondanks ons vreselijk beschamende verleden in dit prachtige land, waren de Hollanders wel de eersten die hier begonnen met wijn te verbouwen, toch nog iets goed gedaan. Even 'gevist' bij de gids hoe hij over Zuma dacht en zoals altijd gelijk kwaad: 'a Crook!'. Wijlen Mandela geniet nog steeds van zwart en blank alle respect, helaas is er geen tweede zoals hij. Morgenmiddag vertrekken we naar Swellendam, 150 km. rijden, naar hotel Schoone Oordt. Zin in!

-.-

Dit is Schoone Oordt Hotel in Swellendam, een prachtig, kleinschalig oud hotel in koloniale sfeer. We hebben een prachtig appartement in de tuin, schitterend ingericht. Wel met alle moderne faciliteiten. Afrika is hier wel ver weg, het voelt alsof we hele rijke mensen zijn in het begin van de vorige eeuw. Het ontbijt heeft bijv. 3 gangen en wordt aan tafel geserveerd, de eigenaar komt aan tafel vragen hoe het ons bevalt....En we hoeven maar even de kamer te verlaten of er is weer eens opgeruimd, bed opengeslagen voor de nacht, chocolaatjes onder een glazen stolp op het nachtkastje met een kaartje: Good Night erbij.

Ook een lekker zwembadje, ik heb weer de nodige baantjes getrokken natuurlijk. Heel warm weer, ik lag gistermiddag even een uurtje op bed onder de airco, was gewoon een beetje door de hitte bevangen. Maar de dag erna was het alweer wat koeler gelukkig. We voelen ons allebei heel goed, Jan ziet er ontspannen uit en ik ben in puike conditie. Mijn Fitflop sandalen zitten heerlijk, staan ook nog eens leuk, ik kan er de hele dag op lopen. Wel hele vieze voeten 's avonds, dus nog maar even onder de douche.

DSC02117DSC02089

Victoriaanse WC spoelbak in moderne badkamer?!

DSC02087DSC02092

Tuin en zwembad

DSC02102

Lekker lezen op de veranda voor ons huis, Ken Follett is nu uit, a Dangerous Fortune, spannend boek. En ja, hoor, toen we deze sofa in de hoek van de kamer zagen moesten we lachen en wisten we meteen: Dit wordt een Alma Tadema'tje! De mooie japon, het prachtige haar en de rozenblaadjes moeten jullie er zelf even bij denken! De vorige eigenaars van Schoone Oordt hielden allemaal van antiek verzamelen, er is geen mooiere plaats om het tot zijn recht te laten komen.

DSC02094DSC02129

"Ons is naar Bontebok wees" Het natuurpark Bontebok ligt vlakbij, zo'n 7 kilometer. De prachtig gekleurde Bontebok was (waarschijnlijk door zijn prachtige huid en hoorns) bijna uitgestorven, er waren er nog maar 22. Door het beschermde gebied waar ze nu leven zijn het er inmiddels meer dan 200. Ze zijn echt prachtig, hun vel glanst in de zon. Er leven ook zebra's, Rode Wildebeesten, veel vogelsoorten en een hele enge tor die TokTokkie heet ( heb ik weer, gelukkig niet gezien!) Er zijn ook heel veel termietenheuvels, maar niet met een stokje inprikken dachten we.

DSC02103DSC02110

DSC02105DSC02104

-.-

Hoewel het weer net als verleden jaar overal erg droog is heeft 'De Breede Rivier' nog wel volop water. Het is een prachtig gezicht, die mooie natuur, de rust en veel vogels. Je ziet geen bebouwing en mensen, een volkomen rust, alleen de vogels en wat wind, dat is alles wat je hoort. Nog even over die rust, we rijden hele afstanden over de snelweg, prachtige wegen, goed onderhouden. Iedereen rijdt heel gedisciplineerd, als men merkt dat je in wilt halen, wijken ze zoveel mogelijk uit naar links om het je makkelijk te maken, je knippert dan wel 2 x met je licht om te bedanken.

Jan is al helemaal gewend aan links rijden, ik wil nog wel eens heel uilig aan de verkeerde kant van de auto gaan staan tot ik opeens een stuur naast me zie... blond hé.

We hebben voor de eerste keer getankt, kwamen bij een tankstation aanrijden en de auto werd besprongen door 5 mensen, alle ramen gewassen, wieldoppen een sopje, ruitenwissers kregen een nat doekje, ongelooflijk. Dikke fooi natuurlijk.

Toen we vanmorgen bij Schoone Oordt wegreden was de auto ook weer voor ons gewassen... De snelwegen zijn prima, maar de andere wegen: het varieert van het gaat net, tot het gaat bijna niet, met onze personenauto is het stapvoets door de kuilen, over hobbels en veel gemene scherpe stenen. En, al eerder gezegd, mensen, wat is het toch uitgestrekt! We rijden tijden en zien maar af en toe een auto, links en rechts geen spoor van bebouwing, in de verte vaak de imposante hoge bergen, wel dieren, struisvogels, herten. Een hele ervaring, wat is ons landje dan overvol en druk, nu beseffen we dat pas. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt, ook in het binnenland van bijvoorbeeld Spanje niet. Mooi Afrika! En overal vrolijke, vriendelijke mensen, bijna niets bezitten en toch levensblij zijn, we kunnen er veel van leren.

DSC02111

Breede Rivier

DSC02115DSC02112

Hier het Piet se Kafee!

DSC02130

-.-

Wat een verhaal, we zijn nu in Mossel Bay, dit is een meer dan 500 jaar oude MilkwoodTree! Ik heb er ook nooit van gehoord. Een enorme grote boom, prachtig. Maar het is meer dan een boom. 500 Jaar geleden was er een Portugese scheepskapitein die een oude laars in de boom hing met een mededeling voor de scheepslui die na hem kwamen. Die namen de gewoonte over en het allereerste Postkantoor van Afrika was geboren!

DSC02137DSC02135

Het museum van Bartholomeu Diaz, Portugese kapitein, ze deden 500 jaar geleden zes maanden over de reis van Portugal naar Mossel Bay. Dit schip is een 100% replica, toch best wel klein, aan de ontberingen onderweg moet je maar niet denken...

DSC02139DSC02141

-.-

In Mossel Bay logeren we in hotel Portao Diaz, een heel verschil met het luxe Schoone Oordt, maar dit is Afrika, mensen! Beetje alternatief hotel, hele enthousiaste mensen, we kregen direct een leuke rondleiding van ene Kim, een vrolijk lachende dame. Wel weer erg, er liggen oude gastenboeken (nou ja, oud..) nog in de 70er jaren (1976) werd er achter de naam van de gast een C gezet, voor Coloured. Het is nog zo kort gelden, gelukkig wordt het nu als bizar gezien, wat het natuurlijk ook is. Kim vertelde ons wel dat dit het eerste hotel was waar iedereen welkom was, ongeacht de huidskleur.

We hebben een leuke kamer, niet luxe zoals in het vorige hotel, maar alles erop en eraan en een prachtig uitzicht op zee. Wel helaas, voor het hotel ligt een wijk die wij als zeer armoedig bestempelen en achter het hotel een 'Township'. Arme mensen die hier moeten wonen en leven. We kunnen ook niet lopend ergens naar toe, te gevaarlijk, dus dan maar met de auto. Er zijn wel Township tours, hoe je het ook bekijkt, de mensen vormen een hechte gemeenschap en zijn vaak ook nog trots op hun community.

Ik zag een container van 2 vierkante meter met een bord: Hairdresser, er zijn winkeltjes, kerkjes, scholen. Alleen werd mij sterk afgeraden een Township tour te doen, er komt nog steeds TBC voor en ook de 'open' variant. Dit risico is te groot. Aan de andere kant denk ik dat het ergste is, als mensen echt in gescheiden werelden leven en elkaar niet meer 'zien'. Contact met mensen is zo belangrijk voor beide partijden. Wat me even op een oud stokpaardje brengt, in de leukste restaurantjes zitten bijv. 4 jongelui aan een tafeltje met heerlijk eten en alle vier alleen maar bezig met hun telefoons.... Vroeger was de maaltijd toch het moment om gezellig bij te praten? Met vroeger bedoelt deze oma 15 jaar geleden. Helaas.

DSC02142 DSC02143 DSC02144

-.-

Nu wat eten, net lekkere Kaapse wijn gedronken, in de bar hier hangt een bordje:  You can drink all day , as long as you don't start in the morning. Take me Drunk, i'm Home!!!!

-.-

Zo, de souvenirs voor Wesley en Jan Fiene zijn ‘in the pocket’, charmante Borat Badpakken, met het oog op de komende zomer. Wat zullen ze er leuk in uitzien!

DSC02146

-.-

Hotel Portao Diaz, mensen, wat een leuke, authentieke plek. Dit is de hotelwinkel, wel dus met Borat badpakken. Dit is echt een stukje Afrika, leuk om mee te maken. Er zat veel tijd tussen dit verslagje en het vorige, de Wi-Fi verbinding is vaak slecht. En we hebben tenslotte vakantie….

DSC02147

Mossel Bay is een kleine kustplaats, wel met een grote visserijhaven. En regels waar je je aan moeten houden op het openbare strand. Wij houden ons er keurig aan, opdat ons nie vervolg gaat worden nie.

DSC02149

Waarom het hier nou Mossel Bay heet?!

DSC02151

Keurige mevrou op Mossel Bay, bang om de regulasies te breken natuurlijk. Vandaag wat bewolkt, maar best wel warm. En, we komen niet voor een zonvakantie, je doet echt alles om UIT de zon te blijven. Aan de kant waar de schaduw is lopen we door de straat en onder veel bomen zitten Afrikanen lekker in de schaduw. Het is bij vlagen echt bloedheet.

DSC02152

Lekkere lange strandwandeling gemaakt. Het is de Indische Oceaan, het water is warm. Felle golfslag, weinig badgasten, soms wat surfers, die kunnen er wel wat van!

DSC02154

Ach en dan dat ontbijt in Portao Diaz. Buiten, op een grote Braaiplaats staan de potten te pruttelen met van alles. Ze bakken zelf ook brood op de BBQ, grote hompen die smaken naar Pizza en als een baksteen op de maag liggen. En de koffie, er wordt een klein koffiefilter op een kopje gezet en dan krijg je die heerlijke opgietkoffie. Het water wordt gekookt in een oude emaille ketel op het open vuur.

En er is een zo aandoenlijk buffet, er ligt bijvoorbeeld een hele groene kool onder een stolp, samen met een verdwaalde komkommer. En alles door zulke lieve dames, met zo’n vriendelijkheid geserveerd.

Een van hen, nog een jong meisje met een prachtig gezichtje, heeft links en recht op haar wangen allemaal littekens van messneden, waarschijnlijk een schoonheidsideaal van de mensen waar ze bij hoort. Het mes zetten in zo’n mooi gezichtje… Bij ons is het soms helaas niet anders, alleen zijn de dames bij ons wel heel wat ouder.

IMG_3984 DSC02160

DSC02161 DSC02163

Echt een Afrikaans ontbijt, de koffie is wel heet, Lillie!

DSC02164

-.-

Korte rit, 100 km verderop. Hotel Rex in Knysna. Mooi hotel, maar dan is Afrika wel een heel stuk verder weg. We zitten 300 meter van het Waterfront, een veel kleinere uitgave van dat in Kaapstad, maar erg gezellig.

DSC02169

Snackjes aan de Waterfront, ‘Gnalen’, (Greet! Wish you were here!) Wijn, Tempura Garnalen en links de Indische Oceaan. Een mens kan toch niet meer willen?

DSC02179

-.-

Vandaag een hele drukke dag, zoveel gezien en gedaan. Naar Pletten Bay gereden en Monkey World bezocht. Een groot gebied waar heel veel apen in het wild leven. En echt veel! Overal waar we keken, apen en aapjes. In vrijheid door de bomen slingerend en af en toe lekker snackend aan de fruitbuffetjes die voor ze zijn klaargezet. Als je ziet hoe ze daar van smikkelen, alsof ik in de spiegel kijk. Zo leuk, we zagen ook Gibbons, die lopen rechtop, net mensen. En ze zijn totaal niet schuw.

DSC02184 DSC02185

DSC02191 DSC02204

De gids vertelde over een apensoort die hier ook leeft die wel 6 jonkies in 1 worp krijgt, helaas een vrij domme aap, ze maakt overal onderweg nesten om de jonkies te huisvesten, maar vergeet vervolgens vaak waar ze ze had achtergelaten, ook zijn de nesten zo slordig gebouwd dat ze vaak met apen baby’s en al uit de boom vallen… Dat verklaart het feit dat deze soort 6 kleintjes in 1 keer krijgt, dan blijft er met een beetje geluk nog eentje over. Ik ben de naam vergeten van deze apensoort, we kregen vandaag zoveel informatie te horen (en zijn geen 18 meer).

Prachtige witte Gibbon, ze maken een ‘zingend’ geluid om met elkaar te communiceren. Ze glanzen in de zon, prachtige dieren.

DSC02194DSC02197

Weldoorvoede Maki, we moesten vaak over de staarten heen stappen. Ze kijken je ook zo grappig aan, zo van: wat moet je hier eigenlijk?

DSC02205

Wandeling over een hoge hang-touw brug, ‘boomkroonpadachtig’. Wel een gewiebel. Beetje Indiana Jones, maar best leuk om te doen, niet teveel naar beneden kijken.

DSC02207 DSC02210

-.-

Hierna het Vogelpark Birds of Eden, wat een prachtige vogels! Hoe rood kan rood zijn?! De prachtigste soorten vliegen om je heen, een hele belevenis.

DSC02214

DSC02225 DSC02231

Een Lepelaar, lekker aan de waterkant op het punt te gaan drinken.

DSC02217

-.-

Daarna 7 km verderop naar Big Cats Sanctuary Jukani. Een hele goede gids, Bert. Vol passie vertelde hij over de dieren, ze lopen in een 16 ha groot gebied, alle omstandigheden zijn zoveel mogelijk natuurlijk. Ze zijn zo mooi, Cheeta’s, Leeuwen, Siberische tijgers en Bengaalse tijgers. Maar wat een vreselijk verhaal, de meeste zijn al uitgestorven terwijl we ze zien. Er worden nu twee Bengaalse tijgers per week vermoord omdat de rijke Chinezen denken dat onderdelen van hun lichamen geneeskrachtig werken. De Siberische tijger idem. Wat erg…Toen ik vroeg of er ook een fokprogramma was kregen we te horen dat het niet gaat, er is een ‘Genetic Pool’ van tenminste 2500 dieren nodig, er leven van de Siberische tijgers nog maar 350 in het wild.

Alle tijgers in dierentuinen zijn al familie van elkaar, als die gefokt worden komen er zieke dieren uit, die jong sterven en vaak onvruchtbaar zijn. Er is een paar jaar geleden een groot symposium geweest met eigenaren van wildparken en dierentuinen en vooraanstaande biologen. Toen is besloten de fokprogramma's te stoppen om verder dierenleed te voorkomen. Zuid Afrika kent helaas geen wetten om illegaal fokken te voorkomen. Sommige boeren worden schatrijk door witte leeuwen (een genetisch defect!) te fokken op hun farm, waar je voor heel veel geld op mag 'jagen'. Schandalig.

De gids vertelde ons dat er in de handel in bedreigde siersoorten en het stropen evenveel geld omgaat als in de handel in drugs. De dieren zijn dus de grote verliezers. Liva en Lola zullen deze prachtige dieren dus nooit zien, als in de dierentuin het dier sterft is er geen opvolging. En het gaat, zoals altijd, weer helemaal om geld, het is om te janken. Tijgers maken elke dag een ronde om hun territorium, het enige wat de jagers hoeven te doen is gewapend te wachten tot ze langskomen. Wat erg. We kwamen best wel aangedaan naar buiten. We hadden ze net in al hun schoonheid bewonderd.

DSC02241

-.-

Nu weer aan de haven van Knysna ( je spreekt het op zijn Engels uit: Neisna) Morgen gaan we naar Oudtshoorn, voor 2 overnachtingen in het Queen’s hotel. Geen nieuws is goed nieuws, de internet verbinding is vaak erg zwak. We hebben een hele mooie reis.

-.-

Op weg naar Oudtshoorn, met zijn struisvogels, struisvogels en nog eens struisvogels. En: struisvogeleieren, struisvogelveren, struisvogelvlees, struisvogelleer...

DSC02246

-.-

We zijn nu aangekomen in Oudtshoorn, mooi oud hotel in koloniale stijl, Queens Hotel. Het weer is weer heerlijk. Vannacht in Knysna werden we wakker van storm en regen! Ik dacht direct aan de stakkers in die vreselijke Townships. Ik ben een boek aan het lezen over de recente geschiedenis van Zuid Afrika, als er door weersomstandigheden veel 'hutjes' instorten in de Township, krijgen de mensen GRATIS een rol bouwplastic, wat palen en spijkers van de regering van Zuma: kunnen ze een nieuw 'huis' bouwen. Wat een verschil met Mandela's plannen...

Queen's Hotel in Oudtshoorn, vervlogen tijden herleven.

DSC02251 DSC02329 DSC02330

-.-

We gaan naar een Game Lodge en olifanten sanctuary: Buffelsdrift. Het is nu al warm, de hemel is strakblauw en het is nog best vroeg.

DSC02254

-.-

Daar zijn ze dan, een vrouwtje en twee mannetjes, nog niet in de pubertijd, ze worden dus nog veel groter. Als kleine kalfjes gered terwijl ze hulpeloos naast hun vermoorde moeder stonden. Hier zijn ze in ieder geval veilig en ze hebben het goed, een groot eigen gebied waarin ze vrij loslopen, een waterdrinkplaats en goede verzorging door hun redders. Ze worden met regelmaat met borstels schoongemaakt en afgespoeld, (Elephant Spa) daar zijn ze helemaal gek van!

En een keer per dag krijgen ze lekker fruit en moeten even met de toeristen omgaan, niet zo'n straf lijkt me. Er zijn plannen om meer olifantjes hiernaar toe te halen, zodat ze weer een eigen groep vormen en t.z.t. ook weer jongen kunnen krijgen.

Er is een samenwerking met het Krugerpark. Wat moet ik ervan zeggen, je maakt contact met deze vriendelijke reuzen, het is indrukwekkend! Hun oren zijn van buiten heel stug en ruw, maar de binnenkant is heel zacht, ze wapperen ermee om af te koelen. Ze ruiken naar paarden en maken zachte geluiden. Gentle Giants.....

DSC02256 DSC02257 DSC02261 DSC02262 DSC02273 DSC02275 DSC02281 DSC02285 DSC02291 DSC02294 DSC02300 DSC02303

Helemaal onder de indruk komen we naar buiten. Het is wel bloedheet, dus vanmiddag lekker rustig aan gedaan. Ik heb een hele mooie tas gekregen van Jan, nog voor mijn verjaardag, van struisvogelleer, ik ben er heel blij mee. Nu even wat eten, het eten is heerlijk, soms heeft het eten heeft een rare naam, dan lust ik het op voorhand al niet: Biltong, brrrr.

Wel lekker vind ik Koeksisters, een soort zoete oliebolletjes, er is zelfs koeksisterijs, lekker! Morgen na het ontbijt gaan we naar Franschhoek, 400 km rijden, de langste afstand van de reis. We hebben er zin in. Ontbijten doen we in de tuin, eigenlijk zijn we de hele dag buiten, wat fijn toch. In de tuin van het hotel is wel een vijver, vannacht werden we getrakteerd op een luidruchtig kikkerconcert.....

-.-

Onderweg naar Franschhoek, prachtig weer en mooie vergezichten.

DSC02336

-.-

Wat een mooi hotel, het lijkt wel een 17e eeuws grachtenpand, l'Ermitage in Franschhoek. Franschhoek is een heel leuk plaatsje, vol met galeries en leuke winkels. Je zou er een aanval van het Piggelmee-syndroom van krijgen! ( dit is genoemd naar het dwergenpaartje Piggelmee, je hebt alles al, maar wil dan toch opeens weer meer, beter, mooier...) Snel de kop indrukken die aanval!

DSC02338 DSC02340 DSC02341 DSC02345 DSC02346 DSC02349

Wat een uitzicht vanuit de hotelkamer, een meertje waar de meest prachtige vogels op af komen. In de hal een portret van Mandela. Vandaag is Trump's inauguratiedag, wat staat ons te wachten!? We kijken al weken geen tv, dus het gaat gelukkig aan ons voorbij. Die tronie willen we niet zien.

DSC02350

Ik vind het woord Biltong zo vies klinken, maar lekker man!

DSC02357

In Franschhoek gegeten bij een leuke tent die zijn eigen bierbrouwerij heeft, je kunt een 'proefplankje' bestellen met 4 kleine glaasjes van hun zelfgebrouwde biertjes. Leuk idee.

DSC02362 DSC02363

Hier zit ik voor een met een nagelschaartje geknipte tuin, wat een werk!

DSC02366 DSC02369

Franschhoek is bekend om alle kunst die er verkocht wordt, we waren helemaal weg van een bronzen Cheetah, maar toch maar niet gedaan (Piggelmee-aanval met succes onderdrukt!)

DSC02367 DSC02368 DSC02370 DSC02371

l'Ermitage ligt op zo'n 20 minuten lopen van het centrum van Franschhoek, best ver in de hitte, dus met de TukTuk terug naar het hotel, leuk hoor, onze Rastaman driver had een pittig tempo....

DSC02374

-.-

Koffers weer gepakt, 50 km rijden en dan zijn we weer in Kaapstad, hotel Strand Towers, daar waren we verleden jaar ook. En dan genieten van de laatste dagen, de auto hebben we nog 2 dagen, dus ook nog even de omgeving verkennen.

DSC02442

Weer terug in Kaapstad, heerlijk weer en wat is het toch een leuke, levendige stad. Op veel plaatsen dansen, muziek, marktjes. We hebben tijden op een leuk terras gezeten waar elke 15 minuten wel iets gebeurde. En mensen kijken vanaf een terras is hier heel wat spectaculairder dan thuis! Een vrolijke sfeer, je hoort ook alle talen om je heen.

DSC02387

-.-

De laatste dag met de huurauto, we zijn naar Kirstenbosch geweest, een mooie rit langs de zee. Het is een beroemde botanische tuin, prachtig gewoon. Tegen de hellingen van de Tafelberg aan, er is een speciale tuin met geurige bloemen en planten, een tuin met medicinale planten, een Protea tuin (de nationale bloem van Zuid Afrika) en prachtige oude bomen. Je kunt bij het restaurant bij de entree een picknickmand met inhoud kopen en dat lekker onder een boom op het gras soldaat maken. Wij hebben in het restaurant midden in het park gegeten, op lekkere stoelen.... Het is overal zo netjes, nergens afval, het Vondelpark is na een zonnige dag een vuilnisbelt helaas. Dat hoeft dus niet. Ook staan er overal prachtige beelden in de tuin, het is ook heel groot, een hele mooie afsluiter van de laatste huurauto dag. Jan heeft prima gereden, links alsof het niks was, geweldig! We gaan deze laatste dagen lekker van Kaapstad genieten, straks weer naar het  Waterfront, misschien een leuke boottocht maken, nog wat winkelen. Prachtige dagen!

DSC02389

DSC02391 DSC02395 DSC02397 DSC02404

-.-

De laatste dag, Jan gaat wandelen en foto's maken, ik maak een stadswandeling met in mijn achterhoofd de wetenschap dat ik vanavond zo'n 11 uur in een vliegtuig moet zitten. Nu maar even lekker bewegen. Op de foto links: een stukje van de Berlijnse muur, aangeboden aan Mandela toen hij Berlijn bezocht. En rechts de beschamende tekst op een bankje, wit en gekleurd konden natuurlijk niet op dezelfde bankjes zitten....

IMG_1920 IMG_1929

Het grote plein voor het Stadhuis, er kunnen 100.000 mensen staan. Mandela werd in 1990 in de ochtend vrijgelaten uit Robbeneiland en hield dezelfde dag hier een toespraak, er stonden 220.000 mensen! De gids vertelde dat zijn ouders angstig waren, ze hadden extra water en eten ingeslagen. Bang dat er oorlog zou komen.... Maar Mandela sprak alleen maar over opnieuw beginnen en vooral: vergeving. Iedereen ging gerustgesteld naar huis, wat een geweldige man was het toch. 27 Jaar op Robbeneiland gezeten en dan de mensen vergeven die je dit hebben aangedaan: groots!

IMG_1931  IMG_1928

De 'Company Garden', nu een prachtig park, ooit een grote tuin waarin groente en fruit werden verbouwd om de schepen van de VOC te bevoorraden, van Riebeeck liet het aanleggen. Het logo van de VOC was trouwens het eerste loge ter wereld, de naam was zo lang, de letters VOC verstrengeld was simpeler.

IMG_1923

-.-

De wijk BoKaap, met z'n kleurige huizen. BoKaap betekent: Boven Kaapstad, daar lag het ooit, nu midden in de stad. De huizen hier zijn erg prijzig, de vraag is groter dan het aanbod. Wel bijna helemaal islamitisch, dus de restaurants serveren alleen alcoholvrije drankjes.

DSC02422  DSC02424 DSC02428 DSC02414 DSC02427

De oudste moskee van Kaapstad staat hier ook. Iedereen is hier welkom, ongeacht welke religie je hebt.

DSC02418

-.-

Op de terugweg in het vliegtuig, bijna thuis, wat hebben we genoten, een geweldige reis. Jan wil wel in Zuid Afrika wonen.....Volgend jaar weer?

IMG_4005

1. Hilde:
    2 januari 2017
    Leuk! Wij lezen weer mee!
  2. Danielle:
    2 januari 2017
    Super leuk.we wensen jullie heel veel plezier en wij gaan mee genieten.ene genieten van de koffie overal.x
  3. Danielle:
    2 januari 2017
    Super leuk.we lezen lekker mee. Kus
  4. Coert:
    Het is nu al leuk
    Hele fijne reis en we gaan jullie volgen vanuit Hoofddorp.
  5. Ida de Haan:
    Hartstikke leuk!! En alvast heel veel plezier! XXX
  6. Jan & Tjitske:
    Leuk Jan en Lilian; natuurlijk gaan we je jullie volgen. Veel plezier
    daar!
  7. Marjan Braspennincx:
    3 januari 2017
    wel uitkijken voor overstekende torren ! verder en fantastische reis toegewenst, we volgen jullie uiteraard weer vanuit het frivole Noordwolde.............
  8. Syta Steendam:
    3 januari 2017
    Ja, hoor, ik zit op jullie reisverhaal...al dacht ik even van niet maar dat krijg je door sores over een zieke poes.
    Een heerlijke, bijzondere en (ont)spannende vakantie, waarvan ik mag mee genieten, dat gaat vast gebeuren, liefs Syta
  9. Odette Kamminga:
    3 januari 2017
    Een mooie reis toegewenst en we zijn weer benieuwd naar het reisverslag.
  10. Wil:
    3 januari 2017
    Wij genieten met jullie mee!
    Veel plezier daar!
    Liefs Wil
  11. Arjan Waasdorp:
    8 januari 2017
    Wij volgen jullie ook weer.
  12. Jan & Tjitske:
    8 januari 2017
    Dag Jan en Lilian,
    Het lijkt me fantastisch daar! Geniet er van! Ben benieuwd naar de verhalen als jullie weer terug zijn in Kikkerland.
  13. Marja:
    9 januari 2017
    ik zat te wachten op een email maar heb het nu toch gevonden al zo veel gezien in een korte tijd ja ik volg jullie natuurlijk. wat een kleuren alles en zo mooi weer ,ben benieuwd naar het volgende .liefs marja .
  14. Ida de Haan:
    11 januari 2017
    Erg leuk om jullie zo te volgen.is hier vies nat weer! Maarrrr tijd om op te ruimen!!
    Straks naar de kringloop! Eerst een heerlijke koffie zonder bonbon ;) XXX
  15. Danielle:
    11 januari 2017
    Wat een super leuke foto's en wat leuk geschreven.
    Genieten.blijf jullie volgen hoor.kus
  16. Coert:
    11 januari 2017
    Leuke weergave . Zo beleven we een stukje mee. Ga zo door!
  17. Syta Steendam:
    11 januari 2017
    Echt genieten, hè? Zon, prachtige natuur, leuke dingen doen, heerlijk ontspannen....Wij kunnen meegenieten en dat is best fijn, nu het buiten stormt en regent.
  18. Marjan Braspennincx:
    11 januari 2017
    ik wil voortaan Lilian ipv Floortje !
  19. Marco Prins:
    13 januari 2017
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen op jullie avontuur. Heel veel plezier daar en genieten!
  20. Bas Venema:
    17 januari 2017
    Het is hier zo koud, je ballen vriezen eraf.
    Voorlopig maar niet thuiskomen jullie twee.
    Ik haal Layka wel op.

XOXO
  21. Syta Steendam:
    24 januari 2017
    Zooo genoten van de reisverhalen en de foto's..! Het was soms alsof ik terplaatse was...
    Door jullie ogen zie ik ook een beetje* van Zd-Afrika.Ik kan uiteraard niet echt ervaren wat jullie hebben ondervonden En dat beetje* heeft ook te maken met de mensen die het moeilijk hebben. Dat zijn er veel,teveel ...Jullie komen er op je vakantie mee in aanraking, maar je kan er helaas weinig aan doen.
    Maar jullie hebben ook veel blije mensen ontmoet, hopelijk zijn dat er meer en meer in de komende jaren.
    Wat een mooie reis, hè?
    Tot gauw ziens
  22. Danielle:
    24 januari 2017
    Wat een geweldige foto's.
    De olifanten waanzinnig!!!!
    Superleuk om zo mee te mogen lezen en genieten.
    Dikke kus
  23. Odette Kamminga:
    24 januari 2017
    Prachtig,wat weer een belevenis buurtjes. We hebben genoten van de mooie foto's en verhalen. Oant sjen.