COEHOORNS IN AFRIKA

18 januari 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

DSC00562

Vandaag 1 januari 2016, de eerste dag van het nieuwe jaar en bijna tijd om op reis te gaan naar Zuid Afrika. Het huis is al lekker schoongemaakt en de koffers zijn bijna gepakt.

Een lange vlucht, dus voor mij gaan er een paar dikke boeken mee, dan ben ik alweer een paar uurtjes verder.....De biografie van Winston Churchill, de held van mijn vader.

DSC00717

Pa zei: als we Churchill niet in 1939 hadden gehad, spraken we nu allemaal Duits. Het was een hele excentrieke man, die Churchill en zeker geen heilige. Maar over een saaie piet kun je natuurlijk geen dikke pil schrijven! Ach, en de helden van je vader worden eigenlijk ook een beetje jouw helden....

IMG_0707

Layka voelde al ‘nattigheid’, koffers werden naar boven gehaald, er werd druk heen en weer gelopen, dus maar even verschansen onder de tafel en zien wat er aan de hand is.

IMG_0709

Ai, het bange voorgevoel is uitgekomen, afscheid nemen, Jan vindt het ook helemaal niet leuk, altijd het vervelendste deel van de vakantie. Layka gaat naar dierenpension Matu in Gorredijk, ze wordt er heel goed verzorgd.

IMG_0715

Wow, er zit hier wel een hele knappe jongen, misschien kan ze daar wat mee aanpappen?!

IMG_0716

Moe van alle voorbereidingen, maar voldaan komen wij daarna aan bij het Radisson Blu hotel op Schiphol, helemaal goed, een ontspannen begin van de vakantie, wel een korte nacht, om kwart voor zeven gaan we met de shuttle bus naar de vertrekhal van Schiphol.

IMG_0720

Wel weer een lange zit (11,5 uur), weinig turbulentie, een goede vlucht, prima verzorging door de KLM. Blijft een apart gevoel dat je in Amsterdam wakker wordt en dezelfde avond in Kaapstad naar bed gaat.

Dat zo’n bakbeest de lucht in gaat, met al die mensen, koffers en maaltijden aan boord. Mij blijft het altijd verbazen. Jan vindt het boeiend om de vlucht op het schermpje te volgen, ik lees en heb 2 leuke films gezien. Ook zijn er door de Coehoorn’s drie van die hele kleine flesjes wijn naar binnen gegoten, feestelijk gevoel op 11 km. hoogte….

IMG_3062

Aangekomen op Cape Town Airport! Heerlijk even lopen, ik vind zo’n lange zit maar niks, op de foto is gelukkig niet te zien dat ik vierkante billen heb gekregen. Trouwens, er lopen hier veel echte ‘Big Mamma’s’ rond met gigantische achterwerken, het kleedt prachtig af als ik er naast ga staan.

Het Strand Towers is een prima hotel, goed geslapen, we gaan nu Kaapstad verkennen, het wordt vandaag 33 graden, maar het voelt fijn met dat zachte zeebriesje. Van de week gaat het een stunning 40 graden [!] worden, maar daarna zakt het af naar zo’n 27 graden. Het is een droge warmte, ik voel me er heerlijk bij. Fitflops aan de voeten, zomerjurkje aan, geweldig.

We blijven hier 2 nachten, de laatste 2 dagen van de reis komen we in hetzelfde hotel weer terug. We hebben net de huurauto afgeleverd gekregen, mooie nieuwe Honda, wel met het stuur aan de verkeerde kant, hoe dat nou kan?

De mensen zijn erg vriendelijk. Wel valt op dat er heel veel personeel rondloopt, prima toch, zo heeft iedereen een baan. Alleen al bij het [kleine] zwembad zijn er 3 mannen bezig en bij de parkeergarage 4! Nou, vanavond foto’s van de Waterfront en de Tafelberg, we hebben er zin in!

DSC00574

DSC00575

Kijk eens wat een prachtig geld, het wordt een feest dit allemaal uit te geven!

DSC00583

De leuke Foodmarket bij het Waterfront, compleet met bebaarde Hipsters, Raw Food, Glutenvrij etc.etc.

En: leuke reclameborden!

IMG_0724

IMG_0723

We hebben er heerlijk geluncht tussen de middag, het weer is geweldig, warm, maar met altijd een licht briesje. Bijna overal uitzicht op de beroemde Tafelberg.

DSC00589

We zijn in het Reuzenrad geweest om van het uitzicht te genieten, de moeite waard.

DSC00593

Het Waterfront bestaat uit een heleboel restaurants, bars, winkels, zowel kleintjes als enkele grote winkelcentra, je kunt er langs de haven wandelen, bootexcursies maken, het is er heel gezellig en altijd druk. Er zijn prachtige echt Afrikaanse kunstvoorwerpen te koop, maar helaas, we vliegen, dus dat kan niet mee…..Uit één winkel heeft Jan me bijna met geweld moeten verwijderen, alles vond ik prachtig!

Ons hotel, kamer tamelijk gewoontjes, badkamer erg groot en luxe. Best belangrijk, we douchen 2 maal per dag vanwege de warmte. Vandaag heb ik heel veel gelopen, was op een bepaald moment ook best moe, maar herstelde heel erg snel, dit klimaat is dus echt goed voor mij. Maar ja, eens een Kaaskop, altijd een Kaaskop, ik wil nergens anders wonen dan in Nederland. Vakanties zijn een ander verhaal natuurlijk.

De mensen in het hotel zijn stuk voor stuk erg vriendelijk, ze hebben de meest wonderlijke namen, vanochtend bij het ontbijt werd mijn omeletje gebakken door ene Honest…Op mijn vraag of hij dat ook was, werd breed lachend: of course, geantwoord. Op straat zijn de mensen ook erg relaxed, niemand dringt je iets op, af en toe vraagt iemand om geld, maar dat is het proberen waard als je arm bent in dit land zonder een sociaal vangnet zoals wij dat kennen. Veel mensen vertellen ons trots dat ze Afrikaan zijn, er komen de laatste jaren veel mensen uit bijvoorbeeld Nigeria naar Zuid Afrika toen in de hoop op een beter leven. Daar zijn ze hier niet blij mee, het is voor de meesten zelf al  zwaar om rond te komen. Dat er een overvloed aan goedkope arbeidskrachten is kun je duidelijk merken, overal worden klusjes door mensen gedaan waar we in Nederland gewoon een machine voor zouden hebben.

Waarschijnlijk worden de mensen slecht betaald, maar een baantje is beter dan niks. In dit gedeelte van Kaapstad ook heel veel luxe winkels, Louis Vuitton, Bulgari, Rolex juweliers. De tegenstellingen zijn nu al groot, we gaan het denk ik nog wel schrijnender zien. We gaan zo op weg naar Stellendam, 225 km. Links rijden in de huurauto, wel wennen. Een rotonde heet hier Verkeerscirkel, de taal is voor ons heel grappig.

Eind van de middag weer terug naar het Waterfront, eerst  hebben we heen en terug gewandeld, maar nu zijn we moe en gaan met de taxi er naar toe. We eten heerlijk buiten, italiaans, echt heel goed. Er is hier een zg. Wereldkeuken, Grieks, Japans, Lebanees, er is van alles wat. De wijn is ook heel goed, maar wat wil je, die vinden we thuis al zo lekker, hier smaakt het nog beter. We drinken trouwens ook de hele dag door veel water, vanwege het warme weer. Thuis schijnt het Code Rood te zijn vanwege gladheid, wat lijkt dat ver weg nu voor ons!

DSC00605

Dit is zo mooi, de hele dag stak de Tafelberg mooi af tegen de strakblauwe lucht, nu is er een mist overheen gekomen die men The Tablecloth noemt, een schitterend gezicht, het is ook net een tafelkleed, maar zo onverwacht als het opkwam, verdween het ook weer.

DSC00597

In de haven liggen de toeristen bootjes, visserscheepjes en een megagroot Cruiseschip broederlijk naast elkaar. De toeristen van het cruiseschip zijn meer dan welkom in de winkels, die kunnen wel die mooie grote souveniers kopen (zucht)

DSC00593

Vanuit het reuzenrad, zicht op de haven.

Vanaf het Italiaanse restaurant, de Tafelberg met tafelkleed wordt door bijna iedereen op de foto gezet.

Nu het donker wordt ziet alles er zeker net zo mooi uit, overal duiken nu ook straatartiesten op, acrobaten, muzikanten, zang en dans groepen, wat een sfeer!

IMG_0729

Nog maar een wijntje doen, ik ben hier erg moe, maar de geneeskrachtige werking van dit gefermenteerd druivensap is welbekend, dus al snel weer helemaal fit!

DSC00599

Van alles wat leeft kun je Paté maken heeft ooit iemand bedacht, dus de Wildebeest, zebra, kudu en noem maar op ligt ingeblikt te wachten op mensen die iets op de toastjes willen…

Ook hier heeft de gezondheidsrage toegeslagen, soms lekker, soms overdreven, net als thuis.

DSC00608

Nog een keer dat prachtige tafelkleed.

Over twee weken komen we hier weer voor twee dagen terug voordat we weer naar huis vliegen, tot dan: vaarwel Kaapstad! En vaarwel gekke hotelkamerlamp met afbeelding van een sloppenwijk....

IMG_3069

-.-

Ons is in Swellendam wees! Vanmorgen vertrokken uit Swellendam, nu zijn we in Knysna, blijven hier 2 dagen. Onderweg reden we op de snelweg, links een prachtig landschap, rechts een vreselijke krottenwijk, Kayelisha met 3 miljoen inwoners, met golfplatenhutjes, soms nog met een verdieping erop gebouwd. Hier maken we geen foto van, het is beschamend, de hitte moet bijna ondraaglijk zijn onder die golfplaten, wat een erbarmelijk leven, de tegenstellingen zijn zo groot. Even verderop een luxe villawijk, grote vrijstaande huizen met prachtige tuinen, wel een muur om de hele wijk heen, met scherpe punten, daar klim je niet overheen. Je moet het maar willen: in je eigen luxe gevangenis wonen.

DSC00622

We logeerden in The Old Mill in Swellendam, heel kneuterig, maar gezellig, een klein huisje in een prachtige tuin. Een hele prestatie met deze droogte.  Het taaltje is zo leuk, grappig dat je zo ver van huis de mensen kunt verstaan en van alles kunt lezen! Ons huisje is niet beveiligd, zoals zo vaak hier, maar vanochtend keek ik bij het hek achter in de tuin en stond oog in oog met een grote Rhodesian Ridgeback, hij sloeg niet aan, waarschijnlijk getraind om de bezoekers van kwaadwilligen te onderscheiden. Gelukkig maar, ze vechten zich dood voor de baas en zijn bezittingen.....

Na een heerlijk ontbijt in de tuin dus op weg naar Knysna.

DSC00627

in de tuin bij The Old Mill, best wel uit te houden hoor.

DSC00629

De huurauto, een Honda, rijdt goed, maar natuurlijk geen DIKKE BMW!

DSC00634

Tuin van The Old Mill

DSC00636

"ons" huisje in The Old Mill.

DSC00637

Onderweg naar Krysna een stop gemaakt in George. De kerk daar is een architectonische hutspot, maar wel de moeite waard om even te bekijken. De mensen zijn allemaal even vriendelijk, wel heel erg veel dikke mensen. Lieve help, sommigen komen amper vooruit door hun overgewicht. Men eet hier heel veel kip, misschien komt het door de stakkerige hormoon plofkippen, ik weet het niet, maar ik heb nog nooit zoveel obesitas bij elkaar gezien. Het eten is trouwens erg lekker, ik moet zelf uitkijken dat ik geen reisverslag begin als Lilian en eindig met Erica op reis.... In George staat nog een oude boom, de zg. Slavenboom, waar een zware ketting met boeien in is gegroeid, daar werden de arme slaven aan vast geketend. De boom is er nog, het doet je beseffen dat deze vreselijke praktijken nog maar pas voorbij zijn. Het is een monument geworden.

Vanavond hebben we bij de haven van Knysna gegeten, een leuke sfeer. We blijven hier 2 dagen, een hele leuke B&B, gerund door een hollands echtpaar, heel enthousiaste mensen, we kregen gelijk allemaal tips om uitstapjes te maken. Dit verslag is best leuk om te maken, maar we gaan er niet teveel tijd aan besteden, het is tenslotte vakantie! Dus een foutje hier en daar hoort er gewoon bij. Het is heel erg warm en met verbazing lezen we over Code Rood in Nederland. Wat nou, mensen, zijn we even weg en maken jullie er weer een potje van met het weer! Graag even wachten met die Elfstedentocht tot de Coehoorns weer thuis zijn. Ons B&B heet Aestos, het echtpaar is hier al 13 jaar, een Ik Vertrek verhaal, maar met een goede afloop. Tot het volgende verslagje, groepjes van ons.

IMG_0754

Dag allemaal, wat zeuren we toch altijd met onze zg. 'problemen', gewoon naar die Kruiedokter gaan en alles sal reg kom, kijk eens wat hij allemaal vermag!

IMG_0756

Wat doe je dan als je naar de olifanten gaat? Ze omkopen met een emmertje lekkers natuurlijk, ze zijn dol op vers fruit en wortels, dus die gaan mee.

Kijk eens, Liva, zo ziet een pas geboren olifantje er uit, wat lief....

DSC00650

We logeren nog steeds bij de aardige mensen in Knysna, maar anders wisten we het wel. Je kunt namelijk ook een nacht bij de olifanten in hun stal slapen, boven is een open slaapkamer met 2 persoonsbedden gemaakt, beneden staat een deel van de kudde op stal. Je hoort vast de hele nacht de geluiden, lijkt me geweldig!

IMG_0758

Mooi Afrika, soms lijkt het net of we door Spanje rijden, maar dan ineens allemaal struisvogels en zebra's langs de weg, en mensen die heel ontspannen naast de snelweg lopen, met voor een week boodschappen op hun hoofd, of fietsend op de snelweg, o, ja, Afrika dringt het dan weer tot ons door.

IMG_0750

Tja, het is wat met het weer, bij jullie schaatsen ze op de weg, hier is het na een snikhete dag gaan gieten, wij, de Coehoorns nemen nu eenmaal altijd onze eigen regen mee. Iedereen is er blij mee, het was gortdroog, dus kom maar op met die buien, het heeft hier 3 maanden niet geregend, maar wij hebben het weer voor elkaar gekregen. Alles frist er heerlijk van op en voor morgen wordt weer zon en een warme dag voorspeld, dus who cares?

DSC00676

Spannend, met de ranger op weg naar de olifanten, in een karretje achter een tractor.

IMG_0760

Daar zijn ze, heel groot, en prachtig, de slurf voelt keihard aan als ze het fruit aanpakken, ik dacht altijd dat ze zacht zouden aanvoelen. Geweldig, zo dichtbij deze reuzen, die heerlijk vrij en beschermd rondlopen. Dat er toch mensen bestaan die deze vriendelijke en intelligente dieren willen doden, gewoon om het doden, je verstand staat er bij stil. Het is emotioneel zo dicht bij ze te zijn. Dit vergeet ik nooit meer.

DSC00666

DSC00668

Jan staat op nog geen 2 meter afstand van een hele grote olifant, maar ik vond deze foto zo mooi, met een paar andere op de achtergrond. Wat een belevenis!

IMG_0766

DSC00674DSC00665

Ze eten ondertussen wel lekker door, er is speciaal hooi neergelegd en dat vinden ze belangrijker dan die gekke mensen. Ik heb (met mijn open Fitflop sandalen!) in een berg olifantenpoep getrapt, weer eens iets anders dan hondenpoep, ook iets groter van formaat, maar ik had alleen maar oog voor de olifanten en keek niet naar beneden.

DSC00681DSC00683

Na een heerlijke lunch naar de Knysna Heads gereden, wat een prachtig uitzicht op de zee. Het geluid van die golven van de Indische Oceaan, heel erg indrukwekkend.

DSC00642

En overal dat leuke taaltje, lachen! We waren in een winkel (nou ja, winkel) van een meneer die allemaal houten bootjes verkocht, erg mooi. Toen hij achter zijn burootje vandaan kwam zagen we dat hij een houten been had, echt zo'n piratenbeen. Eenmaal buiten had Jan wel willen vragen wat voor hout dat wel was, kreupelhout waarschijnlijk?! Hij had ons namelijk nogal doorgezaagd over alle verschillende houtsoorten.... Lachen!

En overal dat leuke taaltje: Ons was in 'n winkel (nou ja , winkel) van 'n meneer wat almal hout bote gekoop , baie mooi. Toe hy agter sy burootje vandaan kom sien ons dat hy 'n hout been het , regtig so piratenbeen . Eenmaal buite had Jan wel wil vra wat vir hout dat wel was , onderbos waarskynlik ?! Hy het ons namelijk nogal doorgezaagd oor al die verskillende houtsoorte .... Lag !"

We gaan nu op stap, naar een restaurant bij het Waterfront in Knysna, aanbevolen door de B&B eigenaren, het is nog geen 10 minuten lopen. Morgen na het ontbijt op ons gemak naar St.Francis Bay rijden, daar blijven we de komende 2 nachten. Er schijnen heel veel bijzondere vogels voor te komen, echt wat voor Jan.

Als jullie eens geen verslagje krijgen kan dat kloppen, er is niet overal een goede WiFi, dus dan lukt het verzenden niet. Hartelijke groeten van 2 bofkonten uit Zuid Afrika!

Eten bij de Waterfront

IMG_3073

Ik begin met Sushi, er ligt een hele grote 'klont' Wasabi bij, gelukkig weten we hoe scherp dat is, dus met mate.

DSC00690

Op weg naar St. Francis een stop gemaakt bij een tent waarvan de eigenaar nogal in de fifties en sixties is blijven steken, ik ook, dus dat komt goed uit. Het is vooral een Elvis fan zo te zien.

DSC00692

Ach, zo'n auto met vinnen en dan ook nog eens baby-roze...

DSC00695

Prachtige grote oude boom vlak naast de Elvis tent.

DSC00697

We zijn nu in Saint Francis Bay, we hebben er een compleet appartementje gekregen, 300 meter vanaf het strand. Het weer is weer heerlijk, gelukkig geen 40 graden meer, maar toch wel tussen de 25 en 30 graden schat ik.Kijk, we laten onze 'voetsporen' achter.

DSC00698

prachtig, de patronen in het zand, mooier dan die van ons...

DSC00699

Zo'n groot en mooi strand en bijna geen mensen, ook overdag niet.

DSC00701

DSC00702

Er kruipen heel veel slakken rond, ze maken mooie sporen in het natte zand. En ze komen zomaar overal vandaan. Ze kruipen uit de grond om aangespoelde kwalletjes te eten, en als ze volgegeten zijn duiken ze weer in het zand.

DSC00703

Nou, lieve Bas en Harry, het heeft even geduurd, maar ik heb jullie droomhuis gevonden, hoor. Een riant optrekje, tussen dit huis en de Indische Oceaan ligt ongeveer 150 meter ongerept zandstrand. Het is groot genoeg om logees te hebben, ik zie ons best zitten op dat grote dakterras, Sauvignonnetje erbij en naar de zonsondergang kijken. Koop dus nog even het juiste Staatslot! Hoewel 'de helft' van alle huizen staat hier voor een fractie te koop. Helaas iets te ver voor woon-werk verkeer.

DSC00707

De entree van st. Francis Bay Coastal resort

DSC00704

Er zijn een aantal zwembadjes, dus even lekker loungen by the pool.

DSC00712

Ons appartementje, voorzien van 2 x 2 persoonsbedden, gisteren in het ene geslapen, vannacht gaan we de andere proberen!

IMG_0931

La Balconia

DSC00708

De duinen, mooi groen en ontzettende kleurcontrasten. Technicolor 50-er jaren, maar dan echt! Een beschermd natuurgebied, heel veel bijzondere vogels. Maar, volgens Guus, de eigenaar van de vorige B&B is alles hier "beschermd".

DSC00714

Het haventje van Port St. Francis, echte vissersboten naast luxe jachten.

DSC00716

We zagen hier een zeehond rondzwemmen! Ook leuk, onderweg hier naar toe stonden er borden met het 'verbod de Bobbejanen' te voeren, op straffe van een hoge boete. Bobbejanen zijn Baboons, alias Bavianen, we hebben er al eentje de snelweg over zien rennen. Gek gezicht, hoor!

IMG_0933

Odette, Appie, JaapJan, een idee voor de Vereniging van Eigenaren?

IMG_0934

Tja, een bord met de beschermde vogel er op, doorzeefd met kogelgaten. Jagen wordt hier eerder aangemoedigd dan ontmoedigd, er zijn heel veel winkels die aan iedereen geweren, pistolen en enge messen verkopen. Ook kun je speciale jachttrips ondernemen, nou ja, jullie kennen ons standpunt hierover. Zolang het geld belangrijker is dan de dieren, hebben ze gewoon geen schijn van kans helaas.

IMG_0937

Dit is leuk, Papa Varken, 3 biggetjes en als laatste Mama Varken gezellig scharrelen langs de weg! Een heel wat beter leven dan die stakkers in de bio-industrie bij ons! We gaan morgen 155 km rijden naar Addo National Park, een hele mooie route, er staat al in de beschrijving: Pas op voor apen! We zijn benieuwd.... net weer die tegenstelling, een luxe winkelcentrum, prachtige villa's, en dan nog geen paar honderd meter verderop een vreselijke sloppenwijk, geen foto's hiervan, te erg. Zo te moeten leven kan nooit een keuze zijn. Temidden van vuilnis en troep, in de meest gammele krotten die ik ooit heb gezien. Wij mopperen wel eens over de belastingen die we moeten betalen (Jan en ik trouwens nooit hoor) maar als je wilt zien wat er in een land kan gebeuren als je geen of weinig belasting hoeft te betalen, kun je het hier met eigen ogen zien. Er zit geen bodem onder de ellende, geen enkel sociaal vangnet. En dat temidden van de meest extravagante luxe, dan snap je de hoge criminaliteit ook wel. Nou, wat een afsluiter, maar het moet ons toch even van het hart. Morgen naar Addo, nu lekker buiten eten, nog steeds heerlijk weer ( wat gemeen toch van ons!) Groeten en tot het volgende verslagje!

DSC00721 DSC00719 DSC00718

Zondag zijn we aangekomen in de B&B van Stellenhof, wel even zoeken. Het is een prachtige boerderij uit 1910, 1500 koeien (Coehoorn's onder elkaar), schitterend verbouwd tot B&B. De eigenaren zelf wonen er ook. Op de middelste foto zien jullie een hele lange Afrikaanse tuinslang in het zwembad liggen ;-), brrrr, maar ja, Afrika hé...!!

Het weer is heerlijk, er werkt o.a. een Zuid Afrikaanse vrouw die Sonya heet, met een lach die dwars door ons heen gaat, wat een leuk mens! Ze verzorgt het ontbijt en om met zo'n vrolijkerd de dag te beginnen is een feestje op zich. Maar, het allermooiste is toch het Addo National Park. We rijden er anderhalve dag met onze eigen auto doorheen, geweldig! Syta; de olifanten die we konden 'aaien', zijn opgevangen in een sanctuary, de meesten als weesolifantjes, ze hebben een sterke band met hun verzorgers, die slapen zelfs naast ze in de stal als ze klein zijn. Omdat ze hun vaste verzorger zo vertrouwen, kunnen andere mensen ze heel dichtbij benaderen als de verzorger er maar bij is. Ik las dat elk kwartier er op de wereld een olifant wordt doodgeschoten, er zijn in 2025 geen olifanten meer in het wild als er niet heel snel veranderingen komen, 2025, over 9 jaar, wat een afschuwelijke gedachte.

DSC00750 DSC00755

DSC00730 DSC00733

Addo is prachtig, een heel groot gebied met veel verschillende landschappen, Savanne's met wilde Impala's, buffels, springbokken, hele grote kuddes. Het kleinste dier is de mestkever, een beschermde kever die van de mest van olifanten leeft, hij maakt er bolletjes van die hij voor zich uitrolt en werd in het oude Egypte vereerd, de scarabee. Hij is bijna 10 cm groot, je moet in het park in de auto blijven, als ik dit over de weg zie lopen blijf ik echt wel binnen zitten! Ik heb het helemaal niet op grote insecten......

DSC00741 DSC00746

DSC00734 DSC00738 DSC00748

DSC00759

Zoveel verschillende dieren, de leeuwen hebben we helaas niet gezien. De dieren zijn volkomen gewend aan auto's, maar niet aan mensen, dus je moet echt in de auto blijven. Maar dan kom je dus heel dichtbij, het is zo'n belevenis, we rijden langzaam door het park en iedere keer is er weer een verrassing, een groepje zebra's. wrattenzwijnen, een enorme kudde olifanten bij een drinkplaats, ze stoeien in het water, rollen door de modder, het zijn er wel honderden. (zie filmpje, wij proberen dit te uploaden) Er zijn hele kleintjes bij, beschermd door hun moeder en 'tantes' en een paar hele grote, ze komen heel dichtbij, het is adembenemend. De geluiden die ze maken, het 'geschuifel' als ze lopen, wat mooi om dit mee te maken. Ze leven een natuurlijk leven in dit enorme gebied. Stropers krijgen hier gelukkig geen kans. De leeuwen en luipaarden jagen op de impala's, springbokken, zo gaat dat gewoon in de natuur.

We hadden een hele trage wifi verbinding op Stellenhof, dus lopen we een beetje achter met het verslagje.

En dan:

DSC00764 DSC00761

Vandaag 275 km gereden naar Graaff Reinet, een plaatsje met de meeste historische gebouwen van South Africa, het is hier weer heel erg warm, we logeren in in een historisch oud regentenhuis. De Europeanen, met name de Hollanders en de Engelsen, hebben het hier tot 100 jaar geleden helemaal voor het zeggen gehad.  "Neem maar zoveel grond als je wilt (lees: pak het af van de oorspronkelijk bewoners), laat de arme mensen maar keihard voor je werken tegen een hongerloon en dan word je vanzelf heel erg rijk en kun je mooie huizen laten bouwen".

Het is een paradijsje hier, dat is waar, hoe onterecht verkregen het ook is. De mensen zijn allerhartelijkst, we hebben een te gekke kamer, met klassiek hemelbed met heel veel gordijnen. Een badkamer met bad op pootjes, hier ga ik zeker even in, nog nooit in zo'n bad gezeten, dus dat ga ik doen!

DSC00779

Net al even gezwommen in het zwembadje, het is hier heel erg heet. De tuin is een plaatje, men verwacht wel 'water restricties', het heeft hier al heel lang niet geregend, toen we hier naar toe reden zagen we wel hoe droog en stoffig het is. We beseffen dat we zelf in een heel dicht bevolkt land wonen, daar denken we normaal nooit bij na, maar we rijden uren en komen maar heel af en toe een auto tegen. Links en rechts een uitgestrekt landschap zonder enige vorm van bebouwing. Dit kennen we in Europa echt niet meer.

Nog even over Addo, we hebben een heel leuk filmpje gemaakt van de grote kudde olifanten, maar weten niet of we dat door kunnen sturen (Upload traag). Vroeger werden de olifanten gelokt met citrusfruit, daar zijn ze helemaal gek op, nog steeds is het verboden ook maar een mandarijntje in de auto te hebben, ze kunnen het hele voertuig met gemak omgooien als ze er lucht van krijgen, hun zicht is niet zo goed, maar reuk des te meer. Ze zijn dus genetisch geprogrammeerd met een Citrusvrucht verslaving!

DSC00768

De tuin van ons Guesthouse in Graaff Reinet, een paradijsje. En, zoals bijna overal hebben ze een Honesty Bar, een koelkast met lekkere koude wijn, pilsjes, je pakt er uit wat je wilt, schrijft in een schrift wat je hebt genomen en rekent af bij vertrek. Dus wie zit er straks met een koele wijn in een bad op pootjes?! Juist, ja, goed gegokt: Lillie!

IMG_0958

Wat een goede chauffeur, moeiteloos links rijden, en heel erg relaxed, ik doe het hem niet na, dus even welverdiend uitrusten in dit paradijsje.

DSC00775  DSC00782

Het boek over Churchill blijkt een taaie pil te zijn, veel over het oorlogsbeleid dat hij voerde en in verhouding weinig over de persoon zelf, maar als echt leesverslaafde moet het boek toch gewoon uit en kan ik hierna met elke quiz over Winston meedoen en mooie prijzen winnen. Greet, een Pub quiz?!

DSC00783

Dag allemaal, daar zijn we weer, vanwege een zwak signaal even geen verslagje kunnen maken. We zitten nu in Stellenbosch, heel warm, boven de 30 graden, we gaan zo naar Franschhoek. Nog even wat we de afgelopen dagen hebben ondernomen.We blijven hier weer 2 dagen. Nog even iets over de Duizend-en-één- nacht slaapkamer in Graaff Reinet, midden in de nacht moest ik naar het toilet, doe het licht aan en zit daar niet een heel grote (5 cm...) zwarte tor/kever?! Ik kan er niks aan doen, maar grote insecten geven mij nu eenmaal de kriebels. Jan geroepen, maar het enge ding ging onder het nachtkastje aan mijn kant zitten, Jan, slaperig: die krijg ik niet te pakken, Lil, als ik het kastje wegtrek, gaat hij onder het bed zitten. Ga nu maar slapen, hij kruipt echt niet op je, en als grote troost sprak hij de geruststellende woorden: er zullen er nog wel meer zitten... onrustig nachtje dus.

DSC00787 DSC00785 DSC00786

Ons Guesthouse Mooiplaas in Oudshoorn, een prachtig appartementje, met terras met uitzicht op de Klein Karoo. Het is hier erg droog, Karoo betekent: dorstige aarde, dat klopt dus helemaal.

DSC00791 DSC00811 DSC00816

Zeg je Oudshoorn, dan zeg je struisvogels, links, rechts, voor en achter grote Struisvogel Farms. We hebben er eentje bezocht, het zijn aparte dieren, nogal dom, volgens de gids, de hersenen wegen zo'n 40 gram, de ogen 60! Veel meer dan eten, drinken, paren en eieren leggen zit er niet bij. Het mooie is dat alles van de dieren wordt gebruikt, het vlees, lijkt totaal niet op gevogelte, net biefstuk, de eieren, de veren en de huid. Ze verkopen prachtige artikelen van het struisvogelleer, beeldige tassen, maar ja, ik heb net voor mijn verjaardag een tas gekregen, anders wist ik het wel!

DSC00806

Jan heeft trouwens een jonge vogel gered bij ons huisje, het diertje was net uit het nest, en zo verschrikt dat hij kon vliegen dat hij overal tegenop vloog, Jan heeft hem gepakt, en nadat hij weer rustig was teruggezet in de struik waar hij uitkwam. We hopen maar dat het goed komt. Vogels die iets mankeren komen altijd naar Jan toe, hij heeft er al zoveel gered!

IMG_0990

Het prachtige Afrikaans landschap, oneindig groot, we rijden tijden zonder ook maar iemand tegen te komen.

DSC00828

Een hele gekke tent waar we een stop hielden, Ronny's, in echt the middle of nowhere, ooit zijn een paar meiden met een borrel op (denk ik tenminste) begonnen hun ondergoed bij Ronny op te hangen, en er kwamen steeds meer op dit rare idee, dus zijn hele tent hangt veel met damesondergoed. Van mij hangt er uiteraard niks bij....

DSC00800 DSC00802 DSC00803

Na de struisvogelfarm hebben we het Cango Wildlife park bezocht, men doet veel aan voorlichting en probeert fondsen te werven om de dieren te beschermen tegen de stroperij. De leeuwen zijn prachtig, zo bijzonder, het zijn de enige katachtigen die in groepsverband leven, alle anderen leven solitair. De leeuw lijkt een luizenleventje te hebben, hij hoeft alleen maar voor nageslacht te zorgen bij zijn vrouwtjes, hij hoeft niet te jagen, dat doen de vrouwen voor hem, als ze een prooi hebben gevangen, slepen ze het naar hem toe en eet hij als eerste. Maar, in geval van gevaar gaat hij het gevecht aan met de vijand, dan moet hij alleen de groep beschermen. Ze zijn gewoon schitterend om te zien, maar slapen bijna 20 uur per dag, net als onze Layka.

DSC00805 DSC00799 DSC00796

Je kunt je in een ijzeren kooi in het water laten zakken waar de krokodillen inzitten en ze dan onder water van dichtbij bekijken, maar onnodig te zeggen dat ik als bangerik deze beker maar mooi aan me voorbij laat gaan!

IMG_0980

Je zier hier de mooiste vogels, iedere ochtend horen we de vogelgeluiden, maar hele andere dan bij ons thuis.

IMG_0386 IMG_0400 IMG_0395

Na het Wildlife park zijn we naar de Grotten van Cango gegaan, echt indrukwekkend, de tijd heeft hier een hele andere betekenis, enorme 'zalen' met de meest prachtige formaties, sommigen groeien 2 mm per 100 jaar en dan die schitterende kleuren. Onze gids, een Xhosa heeft een Afrikaans lied staan zingen, kippenvel! De akoestiek is fantastisch. Hij spreekt ook zijn moedertaal, het Xhosa, dat is de taal met de 'klik' geluiden, bekend van het Pata Pata lied van Miriam Makeba. Ik probeer het na te doen, maar het lukt niet erg....

IMG_1004 IMG_0986 DSC00836

De taal laat ons iedereen dag wel een paar keer lachen!

Misschien een leuke site om op te zoeken: http://www.meerkat-magic.com, het is de zg. stokstaart man Grant Mc. Illrat, hij is bioloog en heeft een manier gevonden om deze hele schuwe diertjes ( de Shy Five) te benaderen, zonder bijvoorbeeld te voeren.

DSC00859

Het mooie, uitgestrekte Afrikaanse landschap, je kunt soms oneindig kijken

DSC00850

Muzikale optocht in Franschhoek, en een hele leuke Foodmarkt, heel kleurrijk allemaal.

In het leuke plaatsje Franschhoek, echt een stukje Frankrijk in Afrika, franse namen, restaurantjes, leuke galeries en hele mooie winkels, toch maar wat 'lichte' spulletjes gekocht, het is bijna niet te weerstaan. Afrika is heel goedkoop voor ons, de rand staat erg ongunstig t.o.v de euro, voor de Afrikanen dan, voor ons is elke rekening een positieve verrassing. Uit eten is echt heel goedkoop, wijn ook, hier wordt door ons dus van geprofiteerd!

IMG_1010 IMG_1011 IMG_1012

We logeren nu in Rosenview Guesthouse, mooie omgeving en heel veel wijngaarden. Het is weer heel erg heet, we gingen gisteren naar de 38, voor vandaag wordt er meer dan 40 graden verwacht... er staat gelukkig steeds een flinke bries, anders was het echt niet uit te houden. Je laat het ook wel uit je hoofd om te gaan 'zonnen', de zon brandt, er lopen veel mensen onder een paraplu, niet tegen de regen maar als bescherming tegen de zon. En we proberen steeds om in de schaduw te blijven. Gisteren tegen het begin van de avond ging de wind even liggen, het was niet uit te houden zo heet! Gelukkig kwam hij daarna weer opzetten.

IMG_1008

Een eeuwenoude Afrikaanse wijsheid, speciaal voor John! We realiseren ons heel goed dat omgeving Kaapstad het meest 'westerse' van Afrika is, Botswana, Nigeria zullen wel hele andere culturen kennen dan deze, deels westerse smeltkroes. Bepaalde zaken had ik me heel anders voorgesteld, bijv. het verkeer, ergens had ik het idee, dat het veel ongeorganiseerder zou zijn, niets is minder waar, iedereen rijdt keurig volgens de regels, alles loopt op rolletjes (wieltjes dus) Een ander iets is, hoe donker het hier in de avond en nacht is, vooral in de Guesthouses op het platteland, die aan een zijweggetje van een onverharde weg liggen, zie je geen hand voor ogen! Geen verlichting, niks, de sterrenhemel is wel schitterend, maar met lopen en rijden best eng. Er lopen namelijk wel mensen langs de weg, koeien, andere dieren, je ziet ze pas op het laatste moment!  Er zitten ook nog eens grote kuilen en gaten in de wegen op het platteland. Bij de laatste 2 Guesthouses werd de auto 's ochtends gewassen, erg attent, wel nodig ook, de witte huurauto zit na een paar kilometer al onder het rode stof! En Jan vindt dat een schone auto fijner rijdt dan een vieze.... ;-)

Maar hoe de mensen hier leven is zo anders dan bij ons, de vreselijke armoedige sloppenwijken en vlak daarnaast de grote, luxe villa's. Beveiligingsbedrijven moeten hier wel goud verdienen, op elk huis hangen borden met waarschuwingen, camera's, ze zijn helemaal ommuurd, met bovenop de muren glasscherven, ijzeren punten en dat afgrijselijke 'prikkeldraad' dat op rollen zit, met halve scheermesjes erop. Als je dan nog over het hek zou komen, lopen er de waakhonden rond. De familie in Stellenhof Guesthouse (waar we nog wel wat over kunnen vertellen..) hadden er 6. Twee pitbulls, 2 rottweilers en 2 rhodesian ridgebacks, dat zegt wel genoeg... We hebben de koffertjes weer gepakt, vertrekken nu weer naar Kaapstad voor de laatste 2 dagen, morgen willen we naar Kaap de goede Hoop, het staat op de Bucketlist van Jan, dus doen! Jan is hier helemaal in zijn element, zou hier wel veel langer willen blijven, zoals altijd mag ik ook wel weer graag naar huis gaan..... Tot later, het is nog steeds heel koud in Nederland hoorden we van Wesley, wat een klap straks op Schiphol!

DSC00864 DSC00869 DSC00871

Zondag aangekomen in ons hotel in Kaapstad, het was maar 75 km. rijden vanaf Stellenbosch. We reden meestal tussen de 200 en 300 km. per dag, met een uitschieter naar boven van 455, en nu dus 75. We hebben weer hetzelfde hotel, maar een executive room, 2 grote ramen met uitzicht op de Tafelberg en de stad zelf. We gaan na het inchecken gelijk op stap, richting The Waterfront. Het is een hele hete dag, bovendien weinig wind, dat gaat nog wat worden vanmiddag.

DSC00877 DSC00880 DSC00881

DSC00882 DSC00887

Mensen, wat een sfeer! We besloten de auto in de hotelgarage te laten staan en langzaam de kant van het V&A Waterfront op te wandelen. De grote straat erheen was afgezet voor alle verkeer, er werd gedanst op straat, er waren overal stalletjes met eten en drinken, kinderfietsjes werden verhuurd, er was een 'straat' scrabblespel, gewoon enig.

DSC00892

Wat een bijzondere boom, gewoon in Kaapstad, het zullen wel zg. luchtwortels zijn die er allemaal afhangen.

DSC00895

Bedrijvigheid in Kaapstad, een stad in beweging.

DSC00920 DSC00922 DSC00923

Gisteren zijn we naar Kaap de Goede Hoop gereden, een prachtige route. Onderweg kwamen we langs LLandudlo, wat als een van de mooiste stranden van Zuid Afrika wordt beschouwd. Het blauw en groen van de zee, spierwit strand, mooie 'ovale' rotsen, een plaatje! Madonna heeft hier een woninkje, naast het hutje van Elton John. Gelukkig kwamen we haar niet tegen, je komt nl. nooit meer van haar af, moet dan biologische kruidenthee drinken, en als Elton er dan ook nog bij komt zitten, ben je zo een paar uur verder. Weer geluk gehad dus!

DSC00927 DSC00938

DSC00939 DSC00940 DSC00931

Ook onderweg, een gigantische verkoop van alle mogelijke beelden, lieve help, en dat moet allemaal verkocht worden?! Met de foto rechtsonder heb ik grote moeite; weer zo'n rijke toerist die naar Afrika komt om er een prachtige olifant 'om te leggen', en waarom toch? Om ermee op de foto te gaan, het is een walgelijke praktijk. Deze meneer staat er ook nog eens bij te lachen, nou, als ik hem nog eens zie zal ik hem eens goed zeggen wat ik hiervan denk!

DSC00945 DSC00947

We hebben het gehaald! De Kaap! Toch een bijzonder moment, het waait hier heel hard, maar het is weer heel warm en zonnig.

DSC00952 DSC00953 DSC00955

DSC00960

En dan, Boulders Beach, pinguins in Afrika! Het zijn er duizenden, we roken ze nog eerder dan dat we ze zagen, een rare visachtige bedorven lucht. Er ligt ook nogal wat pinguinpoep natuurlijk. Hier trap ik niet (meer) in natuurlijk! We zijn zondagmiddag dus naar het Waterfront geweest, daar trad een geweldige zangeres op, het was ongelooflijk heet, het water liep gewoon met stralen van ons af, maar de hele tent stond te dansen, klappen en swingen, we hebben er een filmpje van, gaan proberen het erbij te zetten. Er stond nog steeds geen wind, het was tegen de 40 graden, we hebben eind van de dag maar een boottochtje gemaakt om een klein beetje af te koelen, we drinken de hele dag water, maar hebben ook de hele dag dorst. Het was wel weer een hele leuke dag, Jan wil hier wel elke winter 3 maanden naartoe, ik kom dan zondagsmiddags op bezoek ; - ) Nu type ik dit op de laatste dag, we gaan straks nog even winkelen, de koffers zijn al zo'n beetje gepakt, als het goed is vliegen we om 0.30 vannacht, komen rond het middaguur op Schiphol aan. Wes waarschuwde dat het min 10 is thuis, wat een overgang! We hebben een heerlijke, bijzondere en mooie reis gemaakt, de herinneringen zullen we koesteren.

1. Coert:
    1 januari 2016
    Geweldig vooruitzicht. Een tikkeltje jaloers op wat jullie allemaal mogen gaan zien. We gaan jullie volgen samen met de natuur, leeuwen, olifanten, en slangen. Geniet ervan, jullie verdienen het absoluut. Ben benieuwd naar jullie safari tenue, :-)
  2. Jan Fiene:
    2 januari 2016
    We wensen jullie heel veel plezier en een hoop nieuwe, leuke ervaringen daar in Zuid Africa! Blijf ons alsjeblieft op de hoogte houden. We zijn reuze benieuwd hoe het jullie daar vergaat.
    En voor morgen; een fijne vlucht gewenst.
  3. Wesley Coehoorn:
    4 januari 2016
    Het pap en mam! Mooi dat de reis lekker ging en jullie er zijn! 40 graden?!? Hier kunnen we een Elfstedentocht gaan verrijden! Er ligt hier een pak sneeuw! Veel plezier, groeten van ons! Have fun!
  4. Ria en coen van straten:
    4 januari 2016
    Hoi jan en lilian. Wat een leuk reisverslag en mooie foto's.

Wens jullie veel plezier en zie de foto's en reisverslagen weer tegemoet
    Lieve groetjes van ons
  5. Marja:
    hoi lil en jan ,
    nou geweldig dat het allemaal zo kan en wij mee kunnen genieten .
    zo te horen is alles naar wens gegaan en kan het grote avontuur beginnen heel veel plezier liefs marja . l
  6. Marja:
    wat geweldig allemaal .leuk dat tafelkleed over de berg ,
    je kan toch wel souveniers kopen en opsturen naar holland zo zonde maar je komt nog terug . de haven deed me een beetje bekend aan moesten daar ook een halve dag wachten
    genieten maar hoor, ben benieuwd waar jullie nou zijn .
    liefs beetje jaloerse zus in de weer regen .
  7. Coert:
    5 januari 2016
    Wat een geweldige reis en wat zien jullie er al heerlijk ontspannen uit op de foto's.
    Geniet er van!!!! Hier mis je niets, het code rood is van Kota Radja uitgebreid door het hele noorden. BRrrrrrr. Veel liefs van ons!!
  8. Wil:
    6 januari 2016
    Wauw! Jan en Lilian, wat mooi die Tafelberg . En de temperatuur, bijna niet voor te stellen. Wij zitten al twee dagen opgehokt.
    Groetjes en geniet!
  9. Ida de Haan:
    6 januari 2016
    Jan en Lilian,

Ziet er prima uit! kinderen zijn hier 2 dagen vrij geweest ! Scholen gesloten en overal ijs op de weg . Nicky en Isa hebben al 2 dagen op straat geschaatst!! Morgenochtend moeten we eerst weer kijken of de school weer dicht is! Bij heel veel boeren is vandaag de melk niet opgehaald.GENIET fijn van alle moois en lekker eten en drinken ;) !! Ontzettend leuk om jullie zo te volgen! Dikke tût ût de Sweach!! Liefs de buurtjes
  10. Marjan Braspennincx:
    7 januari 2016
    Hallo Jan en Lilian, we zitten te genieten van jullie belevenissen, vooral doorgaan.......
    heerlijk met je fitflops aan, volop genieten samen van dit Zuid Afrika avontuur !
    Jambo vanuit Noordwolde !! liefs van ons twee Marjan en John
  11. Bas Venema:
    Haai Jan & Lilian !

12.35 u., juist wakker geworden
    ik gaat lezen
    ja, nu pas
    hadden geen internet op Gran C.
    Veel liefs uit Groningen en wens jullie een GEWELDIGE vakantie !
  12. Jan Fiene:
    Hallo Jan & Lilian,

Zo te zien vermaken jullie je prima. Ik ben best wel een beetje jaloers. Het lijkt me een fantastisch land en zou er ook graag eens willen kijken.
    Zoals jullie ongetwijfeld al weten is het hier in het noorden een klein beetje winter geweest. De temperatuur is vandaag voor het eerst sinds enkele dagen weer wat boven nul.
    Geniet dus nog maar even lekker van dat mooie land met z'n heerlijke temperatuur.
    Groeten van ons allen.
  13. Marja:
    hoi jan en lilian
    nou wat leuk allemaal ,met die olifanten die grote was vast al oud zo gerimpeld
    ja zo veel te zien ,en wat zal dat leuk om te horen zijn dat taaltje .ben benieuwd waar jullie nu zijn
    lekker genieten van alles
    wij arjan renata en ik zouden een etentje hebben in de hoofdtoren ,maar hun hebben alletwee buikgriep zo dat komt nog .
    liefs marja
  14. Bas Venema:
    8 januari 2016
    scheisse, ben niet snel jaloers, maar wat een belevenissen!
  15. Leontine bal:
    8 januari 2016
    Wat een schitterende reis zijn jullie aan het maken. De temperatuur staat wel in schril contrast tot die van hier zoals Wes ook zei. Ik hoop Lilian, dat je reumavrij bent in die hitte.
    Mochten jullie besluiten daar te gaan wonen, dan onraad ik jullie Johannesburg maar ik hoop niet dat jullie enthousiasme zo ver gaat. Ga lekker zo door en eenmaal weer hier is de winter bijna voorbij.
  16. Odette Kamminga:
    Dag beste buren,
    Wat een leuk idee om ons zo op de hoogte te houden.
    En wat een prachtige omgeving, zo hoeven wij niet op vakantie naar Afrika, wel voor het weer overigens. Al die prachtige plaatjes en verhalen , we beleven het helemaal mee. Geniet ervan. Lieve groetjes van de onderburen.
  17. Coert:
    10 januari 2016
    Wat leuk die kleine voetafdruk van Jan en Lil d'r grote voetafdruk ernaast. Wat een prachtreis en wat een kleurrijk land. Veel liefs!!!!
  18. Syta Steendam:
    10 januari 2016
    Het kwartje viel laat, steeds gedacht dat jullie 8/1 vertrokken...
    Wat een mooie beelden, wat een mooie reisverslagen...jullie genieten, en ik ook door jullie verhaal en foto's. Een olifant aanraken? Hè, getrainde olifanten? Ik stop nu even want het leven hier gaat door (yes, we zaten vast 3 dagen lang....door ijzel en hoe!).
    Poezen eten geven etc...
  19. Danielle:
    12 januari 2016
    hey lieve familie,
    wat een super mooie reis maken jullie.
    en super dat we zo met jullie mee mogen kijken.
    hee veel plezier.
    dikke kus
  20. Syta Steendam:
    13 januari 2016
    Zo bijzonder dat ik kan meegenieten met jullie prachtige reis!
  21. Marja:
    13 januari 2016
    hoi LiL EN jan
    wat een reis dat vergeten jullie nooit meer ,het weer, de hotels met dat bed uit duizend en een nacht ja echt geweldig .hier regen en korte donkere dagen
    zo geniet nog maar alle twee veel liefs .Arjan kijkt ook mee .
  22. Arjan Waasdorp:
    14 januari 2016
    Het huis in Swellendam met tuin spreekt ons erg aan. We kijken graag naar de foto's en lezen de verhalen. Veel plezier!
  23. Coert:
    18 januari 2016
    Erg leuk verslag wat jullie maken, wat een heerlijke reis, maar ook een verrijking en kennis te maken van hoe men elders leeft. Geniet van de laatste Afrikaanse dagen!!!!
  24. Marja:
    19 januari 2016
    wat heb je er een geweldig verslag van gemaakt.zo leuk om te volgen en mooie foto,s
    ben ook blij dat alles zonder nare dingen is verlopen
    wens jullie een goede reis terug en hier zullen jullie nog vaak op terug kijken
    liefs marja
  25. Danielle:
    19 januari 2016
    wat superleuk om alles te kunnen lezen wat jullie mee maken.
    geniet lekker lieverds.
    kus van ons
  26. Nynke Scheffer:
    5 februari 2016
    Dag Lilian en Jan,
    Je bent al weer thuis, maar Wat een reis.....heb er van genoten. Een sombere dag hier werd een prachtige reis door Zuid Afrika!
    En jullie kunnen vast nog heel lang nagenieten!